Jazda na rowerze czy bieganie – co spala więcej kalorii?

Zbliża się lato, a ty wciąż wchodzisz na wagę i załamujesz się myśląc, że nie zdążysz zrobić przysłowiowej formy na lato. Jednak mimo wszystko postanawiasz działać – powszechny jest fakt, iż bieganie oraz jazda na rowerze pomaga nam nie tylko w rozbudowaniu mięśni nóg oraz w poprawieniu kondycji, lecz także spala dużą ilość kalorii. Ale co wybrać? I dla kogo lepszym wyborem będzie rower, a dla kogo bieganie?

To, jaki sport wybierzemy powinno głównie zależeć od tego, jakie mamy preferencje, ponieważ nie możemy zmuszać się do danej aktywności tylko dlatego, że jest bardziej efektywna. Zawsze lepiej zacząć od czegoś mniej wymagającego i skrupulatnie realizować swoje zamierzone cele, niżeli siąść na kanapie i nic nie robić. Zatem przejdźmy do konkretów.

Która aktywność spala więcej kalorii?

Jeśli chodzi o ilość spalanych kalorii, znacznie wygrywa bieganie. Człowiek ważący około 80 kg, biegnąc średnim tempem (11km/h) przez 30 minut spali 460 kalorii, natomiast ta sama osoba na rowerze, jadąca również średnim tempem (21km/h) spali w przybliżeniu 360 kalorii. Jak widać, różnica jest duża. Biegając znacznie szybciej możemy zredukować niepotrzebną ilość tkanki tłuszczowej w naszym organizmie.

Kwestie zdrowotne

Warto mieć na uwadze, że nie każdy z samego początku powinien porywać się na bieganie. Osoby, które wcześniej nie uprawiały sportu, do tego otyłe lub po przebytych kontuzjach mogą mocno obciążyć stawy kolanowe i doprowadzić do stanów zwyrodnieniowych, takich jak rozmiękanie chrząstki – chondromalacji rzepki. W takim wypadku wybór roweru będzie o wiele lepszym pomysłem, gdyż jest on mniej inwazyjny dla kolan, a niepełny zakres ruchu przy jeździe pomaga w leczeniu kontuzji i poprawia tor ruchu rzepki.

Decydując się na bieganie nie możemy zapomnieć o szczególnie istotnym aspekcie tej jak i każdej innej dyscypliny sportowej, jaką jest rozgrzewka. Ma ona za zadanie podnieść temperaturę naszego ciała i przygotować stawy do wzmożonego wysiłku. Dlatego warto jej poświęcić odpowiednio dużo czasu (wystarczy od 10 do 20 minut), gdyż zlekceważenie jej może prowadzić do urazu, a co za tym idzie zaprzestania uprawiania aktywności fizycznej i wykluczenie z niej na długi okres czasu.

Jak powinna wyglądać rozgrzewka?

Warto zacząć od podniesienia temperatury swojego ciała, ćwiczeniami typu pajacyki tudzież bieg w miejscu. Istotnym elementem rozgrzewki jest również rozciąganie – zarówno statyczne jak i dynamiczne. Powinniśmy skupiać się na mięśniach kończyn dolnych, takich jak łydki, mięsień dwugłowy i czworogłowy uda, a także biodra i pachwiny. Warto również przygotować nasze plecy, gdyż one także są zaangażowane podczas biegania, lecz w niewielkim stopniu. Możemy tutaj pokusić się o różnego rodzaju wymachy ramion, czy rotacje w odcinku lędźwiowym leżąc na podłodze.

Podsumowanie

Bieganie będzie zdecydowanie lepszym wyborem dla osób, którym zależy na odchudzeniu swojego ciała i poprawie swojej kondycji oraz układu krążenia krwi. Jednak wbrew pozorom, jest to wymagająca aktywność fizyczna, która wymaga dobrego przygotowania naszych stawów do wysiłku. Dla osób, które dopiero zaczynają, zalecałbym najpierw jazdę na rowerze. Pozwoli nam to na przygotowanie naszego organizmu do wysiłku i zmniejszy ryzyko kontuzji na samym początku naszej przygody ze sportem. Zawsze lepiej zacząć od małych rzeczy i robić powolniejszy, ale zdrowszy postęp.